情報処理学会グループウェアとネットワークサービス研究会ニュースレター IPSJ-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN GN グループウェアとネットワークサービス研究会          GN GN             ニュースレター No.126 (2011.9.28) GN GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-GN-IPSJ-GN 情報処理学会 グループウェアとネットワークサービス研究会 では,会員 およびそれに準ずる皆様へ,最新のイベント情報を抜粋して,毎月ニュース レターとしてお届けします. GNGNGN *** これからのGN研究会関連予定 *** 開催日 会議名 会場 2011年11月10日(木)~11日(金) GNワークショップ2011 南知多温泉郷海栄館鯱亭 2012年1月          第82回GN研究会 2012年3月          第74回全国大会    名古屋工業大学 2012年3月          インタラクション2012 2012年3月          第83回GN研究会   ★ http://www.ipsj.or.jp/sig/gw/ もご覧下さい. ========================================================================== ■目次■ ★01 WMUTE & DIGITEL 2012 論文募集 ★02 「異文化現場のコミュニケーションをつなぐ」      -第2回文化とコンピューティング2011協催イベント- ========================================================================== GNGNGN★01(~2011.10.1)============================================ 協賛学会員・および関係者の皆様 香川大学の垂水です。 以前にお知らせしました下記の国際会議について、締め切りが 9/15->10/1 に延長 されました。(workshop proposal を除く。Doctor Student Consortium については 延長の可否を調整中で未定なので決定次第ウェブサイトでお知らせします。) ふるってご投稿くださいますようお願いします。 ************************************************************************ Call For Papers 7th IEEE International Conference on Wireless, Mobile & Ubiquitous Technologies in Education (WMUTE 2012) http://wmute2012.info 4th IEEE International Conference on Digital Game and Intelligent Toy Enhanced Learning (DIGITEL 2012) http://digitel2012.info March 27-30, 2012 in Takamatsu, Kagawa, Japan ************************************************************************ Sponsored by: * IEEE Computer Society * IEEE Technical Committee on Learning Technology * IEEE Shikoku Section * Support Center for Advanced Telecommunications Technology Research Foundation * Kagawa University Cooperation with: * ACM Japan Chapter * Game Amusement Society (GAS) * Human Interface Society (HIS) * IEICE Shikoku Section * IEICE HCG, ET-TG(+), UBC-TG * IPSJ Shikoku Section(+) * IPSJ SIGCE, SIGCLE, SIGEC, SIGGN, SIGHCI, SIGMBL, SIGUBI(+) * Japan Society for Educational Technology (JSET) * Japanese Society for Information and Systems in Education (JSiSE) * Japan Society for Software Science and Technology (JSSST) (+): tentative The proceedings of both conferences will be published by IEEE Computer Society. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * [[ IMPORTANT DATES & SUBMISSION TYPES ]] Important Dates: Submission deadline: Sep 15th, 2011 (workshop/DSC) Submission deadline: Oct 1st, 2011 (full/short/poster/demo) Notification of acceptance: Nov 30, 2011 Final version: Jan 6, 2012 Conference date: March 27-30, 2012 Submission Types: Full papers: 8 pages Short papers: 5 pages Posters: 3 pages Workshop proposals: 2 pages Demo / interactive events proposals: 2 pages Doctor Student Consortium proposals: 5 pages For detailed information, please refer to the conference web site: http://wmute2012.info/ http://digitel2012.info/ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * [[ INTRODUCTION ]] Based on shared research interests between these two communities, the IEEE WMUTE 2012/DIGITEL 2012 conferences will be jointly held in Takamatsu, Kagawa, Japan. Participants of both events will be able to interact, discuss and exchange ideas which we hope can stimulate more exciting ideas for future research. Therefore, this joint conference aims to promote a new line of research and practice that highlights both social and technological innovation in order to support and amalgamate contemporary social learning theories. This theme-based jointed conference will expose the results of current research efforts and practices in these fields, as well as identify future challenges and research priorities relevant to both communities. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * [[ CONFERENCE TOPICS ]] The scope of WMUTE 2012 will cover but not be limited to: * Mobile social media for education * User experiences in mobile social media creation and collaboration * Specific roles for video in mobile learning and working * Theories and applications for modeling collaboration in mobile environments * Emerging mobile video development platforms and user interfaces * Context-aware learning environments and mobile social media applications * Open educational resources for WMUTE * Mobile video story-telling and communities * Human-computer interaction aspects of technology-enriched classrooms * Mobile and ubiquitous computing support for collaborative learning * Mobile Web 2.0 applications for learning and teaching * Learning scenarios supported by wireless sensor networks * Small-screen interface design for WMUTE * Mobile collaborative learning systems * Implementation of learning models exploiting one-to-one technology * New devices for learning and instruction * Game-based learning with ubiquitous and one-to-one technologies * Adaptive and adaptable learning environments using mobile and ubiquitous devices * Intelligent Agents support for ubiquitous learning and one-to-one classroom settings * Architectures and infrastructures for one-to-one classroom settings * Methods of interaction analysis in mobile and ubiquitous learning scenarios * Evaluation and evaluation methodologies for WMUTE Topics of interest for DIGITEL 2012 include, but are not limited to: * Design foundation and theory for DIGITEL * Educational robots and toys * Artificial intelligence for DIGITEL * Virtual characters for education and learning * Virtual storytelling and game narrative for education and learning * Multiplayer and social game design for education and learning * Simulation and animation for education and learning * Augmented/mixed reality for education and learning * Game-based learning/training * Games in real world (ubiquitous learning) * Storytelling and narrative in education and learning * VR-based education/training * Non-visual senses (smelling, touching, hearing) for DIGITEL * Mobile games and its linking to online games for education and learning * Location-based games and ubiquitous technology for education and learning * Identity in gaming to learn: roles and role-playing * Collaboration, competition and community in DIGITEL * Social and cultural aspects in DIGITEL * Evaluation of DIGITEL systems * Studies of the effect of games on learning, affect, and motivation * Embedding instructional design principles in games * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * [[ ORGANIZATION ]] General Conference Chairs: Hiroyuki Tarumi, Kagawa University, Japan Demetrios Sampson, University of Piraeus, Greece Kinshuk, Athabasca University, Canada Advisor: Tak-Wai Chan, National Central University, Taiwan Honorable Conference Chairs: Yoneo Yano, University of Tokushima, Japan Toshinori Yamasaki, The Open University of Japan, Japan WMUTE 2012 Program Chairs: Hiroaki Ogata, University of Tokushima, Japan Marcelo Milrad, Linnaeus University, Sweden Charles Patton, SRI International, USA DIGITEL 2012 Program Chair: Masanori Sugimoto, University of Tokyo, Japan DIGITEL 2012 Program co-chairs: Vincent Aleven, Carnegie Mellon University, USA Yam San Chee, Nanyang Technological University, Singapore Baltasar Fernandez Manjon, Universidad Complutense de Madrid, Spain For both WMUTE and DIGITEL Doctor Student Consortium Chair: Gautam Biswas, Vanderbilt University, USA Co-chairs: Daniel Spikol, Linnaeus University, Sweden Hiroyuki Mitsuhara, University of Tokushima, Japan Workshop Chair: Ming-Puu Chen, National Taiwan Normal University, Taiwan Co-Chairs: Maiga Chang, Athabasca University, Canada Ryo Takaoka, Yamaguchi University, Japan Demo/Poster Co-Chairs: Hiroyuki Tominaga, Kagawa University, Japan Chengjiu Yin, Kyushu University, Japan * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ---- GNGNGN★02(~2011.10.22)============================================ GN研究会の皆様 和歌山大学の吉野です. 日時:10月22日(土曜日) 午後13:00~17:00 に開催される「異文化現場のコミュニケーションをつなぐ」 -第2回文化とコンピューティング2011協催イベント- の参加案内をお送りいたします. 基調講演として,バリアフリー・ユニバーサルデザインの分野を中心に 多方面でご活躍の関根千佳さんをお招きしております. 多数のご参加をお待ちしています. 以下,Webサイトです. http://www.tabunkakyoto.org/ぷち通訳-ict/異文化現場のコミュニケーションをつなぐ/ ------------------------------ 日時:10月22日(土曜日) 午後13:00~17:00 場所:京都大学 吉田キャンパス構内 百周年時計台記念館 会議室Ⅳ インターネットの普及により,異なる文化,言語をもつ人々のコミュニケーションが可能となり、互いの言語バリアを超えるためにさまざまな言語サービス、システムが研究、提供されています。こうした中、多文化、多言語間の活動でのコミュニケーションを行うにあたってICT技術が活用されはじめています。 本会では、社会課題や活動課題の解決に向けて、ユーザーと開発者が連携し開発、運用している取り組みを中心に取り上げ、両者の連携について多様な視点で掘り下げます。 第1部 13:00~14:30  基調講演「市民視点で進めるユニバーサルデザイン」 株式会社ユーディット代表 関根千佳さん 「世界最高齢国となった日本では、子どもやシニア、外国人など、多様な立場の人々にとって、使いやすいものや、暮らしやすいまちを作りだす、ユニバーサルデザインの考え方が重要です。 ユーザー参加型の研究開発は可能なのか、また科学技術と人間や社会の関係はどうあるべきか、問いかけたいと思います。」 関根 千佳(せきね ちか)株式会社 ユーデイット代表取締役社長 デザインの初期段階から多様なユーザーを参加させるIT機器などの開発や、企業 や行政のアクセシブルなWeb構築のコンサルティングを始め、高齢過疎化の進む地域社会の活性化や、誰もが自分らしく生きられる社会の在り方の提言をおこなっている ・内閣府(バリアフリー・ユニバーサルデザイン推進功労者表彰選考委員会) ・経済産業省(日本工業標準調査会、同標準部会情報技術専門委員会) ・総務省(情報通信行政・郵政行政審議会、同有線放送部会部会長代理、情報通信審議会専門委員) ・国土交通省(国土審議会政策部会、半島らしい暮らし・産業創生調査事業審査委員会) ・福島、佐賀、京都などのユニバーサルデザイン専門委員 ・横浜サイエンスフロンティア高校 科学技術顧問 ・JS RISTEX(T 高齢社会委員会アドバイザー など多方面で活躍されています。 第2部  14:40~15:40「課題、問題解決型サービスの開発」 どのような社会課題やニーズがから課題、問題解決型のサービスを開発してきたのか?また、開発者とユーザが連携しどのようなサービスを開発してきたのか、開発者とNPOのサービス開発の取り組み、現場でのサービスの活用を紹介します。 事例紹介 ・NPO法人パンゲア 代表 森由美子 ・多文化共生センターきょうと代表 重野亜久里 15:50~17:00 パネルディスカッション「ユーザと開発者間に必要なコミュニケーションとは?」 ユーザと開発者との協働は、異文化間協働ともいえます。多様な視点、評価が入ることで、より活用される、生きたサービスが生まれます。しかし同時に、異文化間協働にはさまざまな壁も存在します。ユーザー、開発者それぞれの視点で協働における利点、課題について本音で議論します 特定非営利活動法人 パンゲア代表 森由美子 特定非営利活動法人 多文化共生センターきょうと代表 重野亜久里 和歌山大学システム工学部 准教授 吉野孝 Demonstration/Presentation 特定非営利活動法人 パンゲア、多文化共生センターきょうと 和歌山大学システム工学部 ・「Uni Tran」ユニバーサル翻訳支援システム ・「ぷち通訳」 モバイル版多言語医療対話支援システム ・「エムキューブ」M3多言語医療問診システム ---------------------------------------------------------------------