ゲーム・プログラミング ワークショップ '99 プログラム Game Programming Workshop'99 program S(short) = 20 minutes L(long) = 30 minutes P= poster 10月15日(金) Friday, October 15 13:45-14:00 開会の辞 opening 14:00-14:50 座長: 飯田 弘之(静岡大学) chair: Hiroyuki Iida (Shizuoka Univ.) 1. Ian Frank (Electrotechnical Laboratory) and David Basin: 1 Strategies explained (S) 2. Reijer Grimbergen (Electrotechnical Laboratory): 9 A plausible move generator for Shogi using static evaluation (S) 15:20-17:00 座長 イアン フランク(電子技術総合研究所) chair: Ian Frank (Electrotechnical Laboratory) 3. Ayumi Nagai (Tokyo Univ.) and Hiroshi Imai: 16 Application of df-pn+ to Othello endgames (L) 4. Akihiro Kishimoto (Tokyo Univ. of Agriculture and Technology) 24 and Yoshiyuki Kotani: Parallel AND/OR tree search based on proof and disproof numbers (L) 5. 薄井 克俊(東京農工大)、鈴木豪、小谷善行: 31 TD法を用いた将棋の評価関数の学習 (S) Katsunori Usui (Tokyo Univ. of Agriculture and Technology), Tsuyoshi Suzuki and Yoshiyuki Kotani: Parameter learning using temporal differences in Shogi 6. 佐々木宣介(静岡大学)、橋本剛、飯田弘之: 39 自動プレイによるチェスライクゲームの歴史的進化の研究 (S) Nobusuke Sasaki (Shizuoka Univ.), Tsuyoshi Hashimoto and Hiroyuki Iida: Evolutionary changes of Chess-like games: a study using self-play experiments 10月16日(土) Saturday, October 16 9:15-10:30 座長 小島 琢矢 (NTT) chair:Takuya Kojima(NTT) 7. Richard Lorentz (California State Univ., U.S.A.) 46 and Simon Ha: Data Structures for 2 x n Go (S) 8. Bruno Bouzy (Universite Rene Descartes, France): 53 Complex game in practice (S) 9. Martin Mueller (Electrotechnical Laboratory): 61 Race to capture: analyzing Semeai in Go (L) 10:45-11:55 座長 小谷 善行(東京農工大) chair: Yoshiyuki Kotani (Tokyo Univ. of Agriculture and Engineering) 10. 野下浩平(電気通信大学)、 佐藤信弘: 69 トーナメントの並列比較回数とゲーム木の探索 (L) Kohei Noshita (Univ. of Electro-Communications) and Nobuhiro Sato: Parallel rounds of tournaments and game-tree searching 11. 田中哲朗(東京大学): 76 経験則を使わないカルキュレーションのプレイ (S) Tetsuro Tanaka (Univ. of Tokyo): A calculation player program without using heuristic rules 12. 新谷敏朗(福山大学): スーパーパズを解くプログラム (S) 84 Toshio Shintani (Fukuyama Univ.): A program to solve Superpuzz 13:15-14:15 座長 滝沢武信(早稲田大学) chair: Takenobu Takizawa (Waseda Univ.) 13. 招待講演 Invited talk 92 Jonathan Schaeffer (Alberta Univ., Canada): Sokoban and single-agent search 14:30-15:50 座長 ライエル グルムベルゲン (電総研) chair:Reijer Grimbergen (Electrotechnical Lab.) ポスターセッション poster session 14. 安藤 剛寿(東京工科大学)、小林 紀之、上原 貴夫: 93 コンピュータブリッジのビッドにおける競合 (P) Takahisa Ando (Tokyo Univ. of Technology), Noriyuki Kobatashi and Takao Uehara: Competitive bidding for computer Bridge 15. 中村孝(大阪産業大学)、藤井大輔、小堀聡: 97 カードゲームにおける熟達支援システムの提案 -熟達者の問題解決過程の分析から- (P) Takashi Nakamura (Osaka Sangyo Univ.), Daisuke Fujii and Satoshi Kobori: Expertization support system in a card game - from analysis of problem solving processes in an expert's play - 16. 春日利文(東京農工大)、鈴木豪、小谷善行: 101 ニューラルネットワークを用いた詰将棋評価実験 (P) Toshinori Kasuga (Tokyo Univ. of Agriculture and Technology), Tsuyoshi Suzuki and Yoshiyuki Kotani: Evaluation of Tsume-Shogi with the neural network 17. 西條良輔(東京農工大)、鈴木豪、小谷善行: 105 TD法を用いたAmazonの静的評価関数の学習 (P) Ryosuke Saijo (Tokyo Univ. of Agriculture and Technology), Tsuyoshi Suzuki, and Yoshiyuki Kotani: Evaluation function of Amazon with the temporal difference learning 18. Yoichiro Kajihara (Shizuoka Univ.), Makoto Sakuta 109 Hiroyuki Iida, Jos W.H.M. Uiterwijk and H. Jaap van den Herik: A Speculative play against Semi-random self-play (P) 19. 加藤俊明(早稲田大学)、鈴木豪、小谷善行、堤正義: 113 ニューラルネットによる将棋の局面進行状況の判断 (P) Toshiaki Kato (Waseda Univ.), Tsuyoshi Suzuki, Yoshiyuki Kotani and Masayoshi Tsutsumi: Estimating how long is a shogi play to the end 20. 実近憲昭(電総研)、田島守彦、Martin Mueller: 117 序盤囲碁概念の観測可能化 (P) Noriaki Sanechika (Electrotechnical Lab.), Morihiko Tajima and Martin Mueller: Observable definitions of Fuseki concepts 21. 岩井麻子(早稲田大学)、鈴木豪、小谷善行、堤正義: 121 指し手の種類別探索深さの学習 (P) Asako Iwai (Waseda Univ.), Tsuyoshi Suzuki, Yoshiyuki Kotani and Masayoshi Tsutsumi: Search extension by kind of move in Shogi 22. 鈴木豪(東京農工大)、小谷善行: 125 将棋における探索延長アルゴリズムの実験的評価 (P) Tsuyoshi Suzuki (Tokyo Univ. of Agriculture and Technology) and Yoshiyuki Kotani: Experimental evaluation of search-extension algorithm in Shogi 16:00-17:10 座長 野下 浩平(電通大) chair: Kohei Noshita (Univ. of Electronics and Communications) 23. 脊尾昌宏(松下電器): 129 詰将棋を解くアルゴリズムにおける優越関係の効率的な利用に ついて (L) Masahiro Seo (Matsushita Electric Industrial Co.): On effective utilization of dominance relations in Tsume-Shogi solving algorithms 24. 金子知適(東京大学)、山口和紀、川合 慧: 137 詰将棋における評価関数の自動獲得に向けて - 評価関数中の論理式の効率的評価方法- (S) Tomoyuki Kaneko (Tokyo Univ.), Kazunori Yamaguchi and SAtoru Kawai: Toward automatic construction of evaluation function in Tsume-Shogi: an efficient evaluation method for logical features 25. Makoto Sakuta (Shizuoka Univ.) and Hiroyuki Iida: 145 Solving problems with uncertainty: a case study using Tsuitate-Tsume-Shogi (S) 10月17日(日) Sunday, October 17 9:15-10:45 座長 マーチン ミューラー (電総研) chair: Martin Mueller(Electrotechnical Lab.) 26. 田島守彦(電総研)、実近憲昭: 153 可能手抜き数(PON)に基づく囲碁の布石 (L) Morihiko Tajima (electrotechnical Laboratory) and Noriaki Sanechika: Strategic placing of stones in the opening of Go based on the possible Omission Number (PON) 27. 梶山貴司(九州工業大学)、中村貞吾: 161 囲碁の着手符合列に対する確率文法モデルの作成(L) Takashi Kajiyama (Kyushu Institute of Technology) and Teigo Nakamura: Constructing a stochastic model for encoded strings of Go moves 28. 小島琢矢(NTTコミュニケーション科学研究所)、吉川厚: 169 知識と用語の相互獲得モデルとその詰碁への適用(L) Takuya Kojima (NTT Communication Science Labs.) and Atsushi Yoshikawa: A model of inter-acquisition of knowledge and terms and application to Tsume-go 11:00-12:00 座長 吉川厚(NTT) chair: Atsushi Yoshikawa (NTT) 29. 伊藤 毅志(電気通信大学): 177 将棋における人間の認知過程 (S) Takeshi Ito (Univ. of Electro-Communications): Human cognitive process on SHogi 30. 山口 佳樹(筑波大学)、丸山 勉、星野 力: 185 共進化モデルの解析とその高速化 (S) Yoshiki Yamaguchi (Univ. of Tsukuba), Tsutomu Maruyama, and Tsutomu Hoshino: High speed hardware comutation of co-evolution models 31. 秋山 直之(北海道大学)、鈴木 恵二、山本 雅人、大内 東: 193 サッカーエージェントによる協調パスプレイの生成 (S) Naoyuki Akiyama (Hokkaido Univ. ) et al.: Creating cooperative pass play with soccer simulation agent