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FIT2014 第13回情報科学技術フォーラム 開催日:2014年9月3日(水)~5日(金) 会場:筑波大学筑波キャンパス 一般社団法人電子情報通信学会 情報・システムソサイエティ 一般社団法人電子情報通信学会 ヒューマンコミュニケーショングループ 一般社団法人情報処理学会 筑波大学
抄録
N-001
パズルを用いたビジュアルプログラミング教材の実装と評価
山本一秀(同志社大)・石黒紀悠(Bellerbys College)・齋藤雄輔(奈良先端大)・芳賀博英(同志社大)
Currently students in elementary, junior, and senior high school are encouraged to learn programming in their class of informatics. In this research we propose visual programming environment named "Puzzle Programming" to make studying programming with pleasure. Puzzle Programming is implemented using Unity game engine. All data for puzzle programming is managed by Yaml, human readable data serialization format. Prototype puzzle programming system was implemented on Apple iOS. Tablet PC iPad is used for playing "Puzzle Programming." Experimental evaluation lecture proved the effectiveness of "Puzzle Programming" for programming study.